luni, 27 februarie 2012

Shakespeare

Autor: tashu
Ce mult ne place Shakespeare, nu? Cit material de scris ar fi avut dac-ar fi fost contemporan cu noi!
Ar mai fi scris "Romeo si Julieta", sau "Irinel si Monica? "Iulius Cezar", sau "Iulian, imparatul tiganilor"?
Ar fi vizionat programele TV romanesti si ar fi rescris "Mult zgomot pentru nimic". Ar fi citit despre noul uger al nicoletei luciu si ar fi rescris "Masura peste masura", "sinzi" buruiana crezind ca-i vorba despre masurarea pulelor (sculate, ca la alea culcate o apuca somnul).
Iar "Doi gentlemani din Verona" ar fi devenit "Doi cocalari din bucuresti". Ce tragedie c-ai murit, gagiule!
Habar n-ai cite ai pierdut! Cit ne-ai fi desfatat transformind tot putregaiul asta in mici nestemate.
Dar... Shakespeare a murit, traiasca William Shakespeare 2000!
William Shakespeare 2000
Maestre, stai linistit si te odihneste in mormint, iata-ti demnul urmas! Sau cum te vede David Austin daca ai fi
trandafir.
Azi am pozat prima floare a superbului Shakespeare. Culoarea? De nedefinit, roz-violet, ceva pe aproape.
Forma florii? Are peste 50 de petale, iti uiti privirea in ea. Parfumul? Oftez, inca il mai simt in nas, desi-s racit beton. E o bucatica de paradis! E absolut fabulos! Si e abia pui. Poti crede ca din niste radacini chele cumparate iarna asta a iesit asa ceva?
Iti imaginezi cum va arata la vara, plantat in gradina, sub pini? Ca sa nu-l bata soarele prea tare, ca el e delicat.
Lasa o puternica impresie ca-i facut din catifea. Forma, culoare, parfum, totul e desavirsit. Iar daca esti analfabet, mai ca-ti vine sa inveti sa citesti, numai ca sa-l savurezi pe Shakespeare, scriitorul. Noroc de forma cealalta a lui, pe intelesul tuturor (sau poate nu). Poate preferi sa zaci intr-un club, cu paharul de vodca linga tine, in miresme dulci si imbatatoare de tutun, cu pitipoanca pe care te chinui (nu prea mult) s-o calaresti. Tu-i mama ma-si, vine 8 martie, si daca ai nesansa sa citeasca articolul asta, o sa vrea sa-i cumperi un William Shakespeare. Si scriitorul, si trandafirul.
Si mai si infloreste din mai pina-n octombrie-noiembrie. Ce desfatare pentru simturi, fiule!
Trandafirul asta parca-i opera unui bijutier.
Cel din spate e fratiorul lui, tot englez, "Summer song", un alt "Austin", de care voi scrie in curind
In concluzie, are un aer regal intre miile de soiuri de trandafiri. Nu-l gasesti la marginea drumului sau in parcurile publice. Constient de valoarea lui, e blazat. Englez, ce vrei!

22 de comentarii:

  1. Mă-niervez cu nervii :) , cum puşca mea ai transformat locul în paradisul ăla ??? Cu sapa şi cazmaua ? Şi te mai lauzi şi cu îngerul tău blond cu ochi albaştri ! Ofofofofof ! Tre' să-mi cumpăr un hârleţ şi să mă apuc de amenajat asfaltul din faţa blocului .... . Dacă nu reuşesc măcar poate dau de petrol sau ceva . Gata ! Plec la magazin !

    RăspundețiȘtergere
  2. Am si hirlet si roaba. Chiar ieri am carat doua roabe cu pamint din padurea care ne inconjoara. Pamint scurmat si fertilizat de mistreti (n-au colti de argint).
    Si am fost si la vinatoare de buburuze. Am adus inca 50 de predatori mititei in gradina, sa pazeasca trandafirii.
    Marlboro, ne tineam de mina, in cealalta mina aveam cutiuta in care puneam buburuzele gasite, rideam ca doi copii fericiti, fara griji, cind mai gaseam cite una. Iar minunea mea blonda, cu ochi albasti, gasea numai buburuze care se futeau. Ating in curind 100 de soiuri de trandafiri.
    Mi-e sufletul plin, fratele meu virtual! Frumusete la superlativ, data de Dumnezeu. Si stiu ce vorbesc.

    RăspundețiȘtergere
  3. Îţi răspund cu cuvintele tale : "ai surprins nuanta, deh, femeie!" , ce vrei ! Băftosule , nici nu mai trebuie să te chinui să îi atragi "delicat" atenţia , are ochiul gata format pe subiectele "încinse" .

    RăspundețiȘtergere
  4. Imi place mult, mult trandafirul portocaliu, cel mic.
    Si cei albi, ai?

    RăspundețiȘtergere
  5. care trandafir portocaliu? cel din spatele lui shakespeare? Iar trandafir alb am doar unul, Iceberg. Mie imi plac culorile :)

    RăspundețiȘtergere
  6. pozele florilor tale si link-ul lui vizitator.azi ....o minunatie, desi sunt un antitalent la gradinarit jos palaria in fata ta tashule, abia acum descopar ca exista intradevar si rasplata dupa munca:)
    vizitator.azi multumesc pt link, nu mai ascult nimic altceva de azi dimineata...si inca nu m-am saturat:)

    RăspundețiȘtergere
  7. da, cred ca e summer song:)
    dulcinea, ma bucur ca ti-a placut:)

    RăspundețiȘtergere
  8. vizitator.azi: "summer LONG"? gura pacatoasei adevar graieste. summer short nu-i bun?

    RăspundețiȘtergere
  9. N-am apucat sa corectez mesajul, oare?! Am scris pe fuga, imi fac mea culpa :)) stii, fredonam summertime atunci.

    RăspundețiȘtergere
  10. Va doresc o primavara frumoasa !

    RăspundețiȘtergere
  11. Din familia asta stufoasa a englezestilor William Shakespeare 2000 este considerat de David Austin ca fiind no.1 intre cei rosii purpurii ( magenta , visinii etc. ) . A mai avut un soi , W.S. simplu dar avea probleme si cu rezistenta la boli si cu habitusul si l-a introdus pe acesta nou desi originea este similara .

    Ma bucur ca ai soiul acesta si poate o sa-l prezinti plantat in gradina dupa cativa ani , sant curios cum o sa se dezvolte . Eu nu-l am si nici nu o sa-l iau , il consider pe Munstead Wood net superior dar e o chestiune de gusturi . Problema pe care am observat-o din fotografii la cei ce detin W.S.2000 este foarma tufei , habitusul , pare ca ramurile se trantesc pe sol indiferent de varsta desi in mod normal cam din al treilea an orice englezesc isi formeaza o structura de baza lemnificata mai rigida , W.S.2000 se lemnifica dar foarte oblic . Pare un englezesc cu vigoare redusa dar cu flori exceptionale , desi mie imi plac cele mult mai inchise ca nuanta .

    Poate ar fi o idee sa tii cont de problemele acestea de crestere si sa plantezi 3 bucati de W.S.2000 la interval de 50-60 cm intre ele , in felul acesta s-ar sustine reciproc si ar forma o singura tufa spectaculoasa , sigur , daca spatiul nu este o problema . Devine deranjant sa ai un trandafir frumos cu flori mari si grele care isi arunca ramurile pe jos in toate directiile la prima ploaie , il tolerezi in primul an dar apoi iti vine sa-l strangi de gat , iti garantez :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Antal, bine ai venit! te astept cu mare drag si cu alte comentarii. spatiul ar cam fi o problema, pentru a putea planta 3 tufe. Dar tin cont de idee in cazul in care pot face modificari. "Din cauza ta" am cumparat si un Munstead Wood. Asteapta si el sa fie plantat acum, in primavara. Voi vedea diferenta. Imi poti spune despre Summer Song daca este florifer? remont bun? flori multe? ca sa stiu ce loc sa-i dau.
    o sa-mi formez o parere in primavara, dupa ce-i vad infloriti. Mai trebuie sa primesc inca 17 trandafiri de la Filroses, din Belgia. Actualizez lista pe HMF. O poti urmari. Am sa pun si poze. Daca te intereseaza un soi anume, voi incerca sa-ti spun ce stiu despre el

    RăspundețiȘtergere
  13. Summer Song este foarte fain , creste altfel fata de M.W. sau W.S2000 , este mai inalt si ramificatiile sant mai spre verticala , seamana cu teahibrizii , probabil are ceva floribunde sau teahibrizi in ascendenta . Este florifer , remonteaza acceptabil dar florile se ard rapid la soare , culoarea aia deosebita dureaza putin . Daca il pui la umbra iarasi nu e bine pentru ca infloreste mult mai putin . Este un englezesc mai dificil , formeaza o tufa inalta dar florile sant sensibile , vara trebuie sa fii pe faza cand are florile portocalii ca le pierzi rapid :) .

    In schimb Munstead Wood este the best , flori superbe , tufa impresionanta , remontanta incredibila .
    Dimensiunile comunicate oficial sant de 90-100 cm inaltime dar iti spun ca este o gluma , la mine este in al patrulea an si are deja peste 150 cm , o sa vezi la vara cum va arata .

    Incearca totusi chiar cu 2 tufe la W.S. 2000 , nu e mare lucru daca le plantezi la 50-60 cm , oricum la englezesti trebuie sa te astepti la dimensiuni foarte mari , cam toti au peste 150 cm inaltime si cca 200 cm diametru la maturitate ... Pot fi taiati ca sa fie tinuti sub control dar daca ii tai nu ai englezesti adevarati ci niste aratari bizare .

    La inceput pare ciudat sa lasi atata spatiu in jurul lor mai ales ca in primii ani par mici si subtiri dar sant mai greoi in dezvoltare si apoi nu mai poti sa-i muti . Dupa ceva ani devin impresionanti .

    RăspundețiȘtergere
  14. Pe SS l-as pune linga pini, unde ar fi ferit de soarele de la prinz. Aici temp. max e de 23-24 grade Celsius. Ai dreptate, MW l-am luat radacini goale, pare f firav. Se comporta bine la soare? Sau se ard florile tot ca la SS? Mai am si un Graham Thomas. Teasing Georgia deja l-am plantat. Dar ceilalti trebuie sa dea examen, sa vad care isi castiga locul pentru plantat.
    Era sa uit: citind pe blogul tau l-am cumparat pe Westerland. Am vazut ca ai avut numai cuvinte de lauda la adresa lui. Sa vad ce si cit spatiu ii dau.
    F impresionat am fost de cataratorii Madam Isaac Pereire si Dee Dee Bridgewater. Madam Isaac are un parfum exceptional.
    Dar marea mea slabiciune (au deja locurile de onoare rezervate pt plantat) sint cei doi Uetersen: rosarium (cel roz) si Uetersens Rosenkönigin (deviat din rosarium uetersen, e sport, culoare saumon-red).
    Ca sa-mi faca o demonstratie, cel roz mi-a facut primele flori ieri, in sera. E fabulos. Am sa pun poze azi cu el, cred.
    La fel, Ebb Tide, o floribunda mov, parfumata, e plin de boboci. Dave&Boyd de pe HMF il recomanda in mod deosebit.
    Mi-ar place sa-ti vorbesc despre toti 64 copii ai mei :)) ti-as face capul calendar. Mi-am gasit persoana potrivita sa asculte :) Toate cele bune, si te astept cu sfaturile si opiniile tale vizavi de ce ti-am scris. Fii tolerant, primavara asta implinesc 1 an de gradinarit. Luat direct de la bloc, si aruncat in gradina arida :)

    RăspundețiȘtergere
  15. Stai linistit ca si eu sant tot fost blocman aterizat nauc la casa + gradina . Prima mea idee de amenajare a fost o geniala combinatie de trandafiri + petunii din alea pitipoance vopsite in alb cu rosu ... Tu macar ai inceput in forta , m-am uitat pe lista ta de pe HMF si ai soiuri foarte frumoase , unele imi sant complet necunoscute .

    Revenind la englezesti : Munstead Wood nu are nicio treaba cu soarele , eu am soare nu gluma in gradina , e chiar arid vara si nu are nimic .

    Graham Thomas creste foarte mare , oarecum asemanator cu SS dar mai inalt . Are probleme cu forma tufei , creste inalt si incepe sa cada cu totul , se desface pur si simplu tufa si cade in cateva directii . Am vazut GT plantat grupat cum ti-am mai spus si atunci devine ceva mare si foarte lat cu cateva mii de flori ( modul acesta este inca foarte rar practicat dar dupa cativa ani este incredibil ce iese acolo ) fie legat de un suport , gard sau un tutore gros si inalt de 2 metri . In forma legata se inalta mult , peste 2 metri , e frumusel dar in niciun caz nu ajunge ca cei grupati ( la impactul vizual ma refer ) .

    Teasing Georgia este din aceeasi gasca a englezestilor cu crestere puternica si dezlanata , trebuie legata de suport altfel face ea ceva tufa dar chinuita , trebuie taiata si asta se vede . In principiu taierile la englezesti trebuie sa fie aproape inexistente m, maxim 1/3 din analtime dar asta doar un reper stupid .

    Westerland este un big boy Kordes , cu ala nu te joci . Are ghimpii extrem de mari si taiosi , creste puternic si este destul de rigid . Ai si cu el cele 2 optiuni tufa sau urcator , nu merge grupat pentru ca este enorm . Cand ma refer la dimensiunile lor vorbesc de cum vor arata la maturitate , in primii ani nu poti sa stii nimic , ala nu e trandafir in rimul an , pana si florile arata altfel .
    Fie il tai ca tufa dar lasa spatiu suficient pentru el , dupa mine este unul dintre trandafirii potential periculosi si trebuie atentie cu el , fie il legi de un gard . Legat cat de cat oblic ajunge ceva foarte mare , la mine este liber si are cca 230 cm inaltime in al treilea an dar trebuie sa-l leg de un suport pentru ca devine necontrolabil , nu mai pot sa trec pe acolo . Mie imi place foarte mult si este cred cea mai mare floribunda din lume fara sa fie un sport urcator ci soi de sine statator .

    Mme Isaac Pereire este frumos , l-am vazut matur si imi place foarte mult . Este foarte mare si asta .

    Ebb Tide imi place evident , nu vad cui nu i-ar placea , culoare este super . Totusi am ceva rezerve cu el , vad peste tot pe net poze cu florile si , in general , asta arata extazul gradinarilor in primii ani , atunci toata lumea tipa si fotografiaza niste flori de trandafiri dar trandafirii sant arbusti si conteaza si aspectul general . Inca astept sa vad fotografii cu Ebb Tide tufa matura si mai veche de 4 ani ca sa fiu convins de el . Un trandafir cu flori frumoase dar cu aspect chel sau cu florile pe jos , cu rezistenta scazuta la boli este egal cu zero pentru mine , deja nu ma mai intereseaza .

    O sa-l prezint si eu pe Rosarium Uetersen , desi e inca mic . Imi place dar eu vreau sa-l folosesc la hibridari , mai mult pentru asta l-am luat . Dar imi place ! Totusi eu sant setat pe englezesti , asa m-au fabricat si imi da system error la altceva :)

    Referitor la felul in care ii cumperi , eu spun ca cei cu radacini nude cumparati de la furnizori seriosi sant no.1 . Cei din ghivece se acomodeaza mai greu la plantare . Asta din experienta mea de pana acum , poate nu o fi asa dar la mine cei din ghivece au mers prost in primul an .

    Hai , la vara baga mare cu trandafirii , desi parca vad ca o sa postezi numai flori si 4 frunze ca e primul an :)) ... Dar de la anul ar cam trebui sa arati si trandafirul in ansamblu , atunci e alta liga !

    RăspundețiȘtergere
  16. Ufff, cum am uitat de deliciosul catarator Laguna! Plantat in noiembrie, a apucat sa-mi faca si o floare, asa ca demo. Ce frumusete, ce parfum! Si ce loc sa se desfasoare, i-am dat! Am pretentii mari de la Kordes-ul asta.
    Si Teasing Georgia, plantat tot in noiembrie, a apucat sa infloreasca. Floare frumoasa si parfumata. Are suport. Nu las nici unul cu ramurile pe pamint. Si nici nu-s adeptul taierilor prea drastice, o greseala care o fac multi.
    Tufa ai vazut Imperial palace. iar anul asta voi avea tufa de Jean Cocteau, Pierre Ronsard (catarator), si floribunda care nu ma mai saturam vara trecuta s-o pozez, Les Amoureux de peynet. E cocosat de flori, super rezistent si cu sacosa de medalii la concursuri internationale.
    Care nu da randament sau nu e rezistent la boli, sare.
    Cei cumparati primii anul trecut au fost in ghivece. I-am plantat chiar si in august. Au prins super. Am avut mina buna? :)

    RăspundețiȘtergere
  17. Daca mai ai loc in gradina, iti recomand cu caldura sa plantezi dalii. Imi plac la fel de mult ca si trandafirii. Ce culori, ce inflorire neintrerupta pina in noiembrie, cita flori!
    Le place caldura, soarele si apa. Am plantat deja bulbii in sera si au si iesit. Prea frumoase!
    Abia astept sa faca parada culorilor", sa urce pe scena la pozat!

    RăspundețiȘtergere
  18. Am avut dalii . Mi-au placut dar am renuntat la ele . Probabil nu mi-au placut atat de mult :) . Acum am mai mult acompaniatoare pe langa trandafiri ,bazdaganii din astea mai mici gen Salvia , levantica , Geranium cateva specii , Hosta , Liatris , Gypsophilla , cateva ierburi si alte cateva specii . Nu am specii cu flori mari pe langa trandafiri , eu am spatiu foarte mic asa ca nu am loc si pentru ele .

    Vezi ca Pierre de Ronsard este si nu este urcator , e mai mult ca un arbustiv mare . Dar nu este un urcator gen Laguna sau Rosarium , Amadeus sau Santana sau ca ramblerii . E marketing cat cuprinde si pe piata asta a trandafirilor si de multe ori dau informatii aiurea . Sigur ca poti vedea unul de 10 ani legat pe ceva si poti spune ca e un urcator grozav , important e sa vezi unul si lasat arbustiv 10 ani . Eu am o floribunda cu crestere puternica pe care in gradina o am ca arbust liber si in alta parte am legat-o ca pe urcator si se inalta surprinzator . Este vorba despre Angela de la Kordes iar pe HMF a aparut deja descrisa cu un sport urcator dar este o aberatie , nu exista nici macar o referinta oficiala , e doar un trandafir mare legat de unii de ceva si hopa urcatorul . Dar nu este adevarat , este acelasi trandafir si nu un sport diferit . La fel ca la englezesti care se vand fie ca "shrub" fie "climber" desi este vorba de un singur soi , difera doar cum se comporta proprietarul cu el . Dar se castiga bani cu smecheria asta desi provoaca confuzie in randul cumparatorilor .

    RăspundețiȘtergere
  19. Am cumparat in iarna un Santana, nu stiu multe despre el, asa ca evit sa-l plantez (deocamdata).
    Imi doresc sa gasesc un Super Excelsa, rambler, varianta lui Excelsa imbunatatit, care e remontant. E fabulos ce masa uriasa de flori poate avea.
    Am fost acum in sera, am numarat 40 de boboci la Ebb Tide (venit in radacini goale, prima lui inflorire in ghiveci).
    La fel, nu stiu destule de Adelaide Hoodless, baga flori ca nebuna, dar nu stiu daca e rezistenta la boli.
    Numai incercind pot afla, nu?
    Pe stand-by sta si Joseph's coat, frumos tare. Alt catarator care m-a impresionat e L'Alcazar.
    S plantez sau nu Crown Princess Margaret? Pe HMF are "Excelent" la toate.
    trebuie sa gasesc o casa cu teren pt flori minim 2000 m2. Sa ma satur. Si cind ma gindesc ca din cauza ta a inceput totul cu trandafirii! :))

    RăspundețiȘtergere
  20. Eu te-am contaminat ? Ma bucur :)) Acum 6-7 ani nici nu suportam trandafirii , cand am luat terenul nici nu vroiam sa aud de trandafiri . Probabil ii asociam cu teahibrizii de la florarese si peste tot vedeam cioturile alea retezate jos si niste prajini cu flori in varf .

    Crown Princess Margareta este prezentata la mine pe blog . Eu spun ca merita din plin , eu il consider unul dintre cei mai frumosi trandafiri englezesti , este mare ,remontanta foarte buna , ramifica foarte frumos , flori deosebite si parfum fin . Are nevoie totusi de cativa ani sa se inalte singur , ramurile sant foarte lungi si flexibile . Merita 100 % !

    Santana va fi prezentat la mine pe blog cat de curand , face niste flori rosii extrem de " ochioase " . Totusi as sta foarte linistit fara el .

    Nu am Super Excelsa dar am vazut si m-am informat despre el , inca nu am rambleri dar ar fi printre cei pe care i-as lua .

    RăspundețiȘtergere
  21. Sa inteleg ca nu te omori dupa tea hibrizi?
    Am fragrant cloud si ingrid bergman. primul e unul din cei mai medaliati, mai frumosi si mai parfumati TH. Azi sau maine imi infloreste primul boboc. Arata frumoasa toata tufa. Iar Igrid, o daaa, ai idee cit timp sta floarea inflorita? Pai sa-ti spun: aproape doua saptamani. Si parfumat , de un rosu aproape grena. 2 TH care au respectul si admiratia mea.
    Astept sa vad cum va fi si Rio Samba, alt trandafir care mi l-am dorit f. mult.
    Am primii boboci si la Hot Chocolat. In fiecare zi merg in sera sa vad daca au mai crescut cu 0,001 mm. S-au plictisit de mine, cred :))
    Infloresc numai ca sa scape

    RăspundețiȘtergere
  22. Nu , nu-mi plac deloc TH , mai am 2 si inca unul care e 50% th , Blue River , dar i-as cam da si pe astia . Nu ma intereseaza cum arata sau cat stau infloriti , ca planta in ansamblu sant ridicoli , niste ramuri mai groase cu ramificari la 30-45 de grade in varf si cu niste flori cat farfuria in vesnica spirala ... Unul singur va fi pastrat , Augusta Luise , arata altfel fata de cei obisnuiti .

    Ne mai auzim peste cativa ani , sa te vad atunci daca te mai intereseaza numai florile , pe alea le vezi la fel an de an dar structura se schimba , creste tot timpul si se modifica si cand vezi ca arata ca o matura dupa ani de zile iti vine sa pui mana pe lopata . Mai vorbim despre TH astia ...

    RăspundețiȘtergere